Niet beschikbaar
Multigrade minerale olie voor oude benzine- en dieselmotoren. Dit smeermiddel bevat sulfaatas, zwavel en fosfor en is daarom niet compatibel met een roetfilter. Het is geschikt om het te monteren op auto's met een katalysator. De frequentie van het verversen van deze olie is maximaal 10.000 km.
Niet beschikbaar
Multigrade minerale olie voor oude benzine- en dieselmotoren. Dit smeermiddel bevat sulfaatas, zwavel en fosfor en is daarom niet compatibel met een roetfilter. Het is geschikt om het te monteren op auto's met een katalysator. De frequentie van het verversen van deze olie is maximaal 10.000 km.
Multigrade minerale olie bereid voor benzine- en dieselmotoren. Het is niet gepast om het te monteren op voertuigen die zijn uitgerust met een roetfilter. Ja, het is geschikt voor motoren met een katalysator. Met deze olie is het niet aan te raden om meer dan 10.000 km te rijden.
Niet beschikbaar
Multigrade minerale olie bereid voor benzine- en dieselmotoren. Het is niet gepast om het te monteren op voertuigen die zijn uitgerust met een roetfilter. Ja, het is geschikt voor motoren met een katalysator. Met deze olie is het niet aan te raden om meer dan 10.000 km te rijden.
In deze sectie vindt u gegroepeerd de motorsmeeroliën met een gemeenschappelijke viscositeit van 15W40 .
Alle motoroliën onderscheiden zich door hun viscositeitsindex, die niets meer is dan de weerstand of weerstand die ze bieden wanneer ze moeten vloeien.
Om deze weerstand te meten, besloot de SAE (Society of Automotive Engineers) om de graden of viscositeitsindexen van de verschillende smeeroliën te bepalen op basis van de temperatuur waaraan ze worden blootgesteld tijdens het draaien van de motor, zonder rekening te houden met andere variabelen zoals de kwaliteit van het, de hoeveelheid additieven die het heeft of het type motor waarin het zal worden gebruikt.
Deze SAE-classificatie is essentieel omdat de olie bij verschillende temperaturen werkt, afhankelijk van of de motor net is gestart na een lange tijd niet, of dat deze meerdere uren heeft gelopen .
Het belang is gebaseerd op het feit dat de viscositeit van de olie verandert afhankelijk van de temperatuur waarbij de olie zich bevindt. Net als bij gelatine of puree, is de olie wanneer deze koud is in een meer vaste toestand dan wanneer deze wordt verwarmd (hij wordt vloeibaar).
Daarom wordt de viscositeit van de olie gemeten bij koude motor en bij het bereiken van de bedrijfstemperatuur.
Multigrade oliën hebben daarom twee viscositeitscijfers.
Aan de ene kant hebben we het cijfer 15W, dat verklaart hoe zijn capaciteit is om olie naar de motor te pompen als deze koud is.
In dit geval vertelt een 15W40-motor ons dat de olie niet bijzonder optimaal is voor koude starts, wanneer de motor op een erg koude plaats staat. Omdat het een zeer "vette" olie is als het koud is, is het smeervermogen niet optimaal als het erg koud is .
Als de auto op een zeer koude plaats geparkeerd heeft gestaan, bestand tegen winterse temperaturen onder nul, zou een olie met een index van 0W of 5W betere resultaten geven dan de olie die 15W kan bieden.
Het laatste deel van de viscositeitsindex, 40, legt ons uit dat deze olie, bij gebruik met de motor op bedrijfstemperatuur, een gemiddelde viscositeit heeft, wat een betere smering garandeert, vooral voor motoren met een bepaalde leeftijd of met grote eisen .
De motorfabrikant weet het beste wat de meest geschikte viscositeit is voor de motoren die ze bouwen.
Tegenwoordig is de huidige trend — wat betreft motortechniek — om ze sneller en efficiënter te maken, met kleinere montagetoleranties tussen onderdelen.
Deze eigenaardigheid zorgt ervoor dat er minder viskeuze oliën worden gebruikt, die de smering verbeteren. Het idee is dat de olie gemakkelijker door het systeem circuleert en een zeer dunne film vormt die de wrijving van de bewegende delen beschermt.
Zonder ooit af te wijken van wat in het onderhoudsboek van de motorfabrikant staat, is het raadzaam om bij nieuwe motoren oliën met een lage viscositeit te gebruiken, die naar hogere snelheden gaan wanneer de motoren meer dan 100.000 of 150.000 kilometer rijden.
In deze sectie kunt u 15W40-olie voor uw voertuig kopen tegen de beste prijs.
Als uw auto diesel is, is het wellicht de moeite waard om Repsol Elite TDI 15W40-olie aan te schaffen, een smeermiddel dat speciaal is ontworpen voor voertuigen met directe injectie.
En als je een benzineauto hebt —hoewel die ook geschikt is voor diesels—, dan is Total Classic 15W40 olie wellicht de beste optie.