Een auto-accu wordt gebruikt om elektrische energie op te slaan .
Een elektrische energie die naar de startmotor van het voertuig wordt gestuurd, zodat deze kan starten wanneer dat nodig is.
Daarnaast vervult een auto-accu nog een tweede functie: het leveren van elektrische energie aan alle onderdelen van de motor die dat nodig hebben, ook als de motor is afgezet.
Een vraag die veel mensen stellen is: waar is de batterij voor?
Hoewel er meestal niet voldoende belang aan wordt gehecht, is de waarheid dat de batterij een van de vitale elementen van elk voertuig is.
De werking ervan is gebaseerd op de accumulatie van energie.
De in de accu opgeslagen elektriciteit wordt gebruikt om de motor te starten, aangezien er in korte tijd een grote elektrische stroom nodig is om de eerste explosie van de motor te veroorzaken .
Zodra die eerste explosie is gegenereerd, blijft de motor draaien. En terwijl hij werkt, wekt de dynamo elektriciteit op die zich ophoopt in de batterij.
Ondanks het feit dat de dynamo verantwoordelijk is voor het leveren van stroom aan de rest van de motorcomponenten, kan de dynamo soms niet alle benodigde elektriciteit leveren.
Bijvoorbeeld: als u in de file staat, bij sneeuwval, bij slecht zicht. Omdat de motor stationair draait, heeft de dynamo niet genoeg vermogen om elektrische energie over te brengen naar de koplampen, de ruitenwissers,...
We hebben dus al gezien dat de accu wordt opgeladen met de stroom die wordt geleverd door de dynamo, maar hij kan ook worden ontladen als het voertuig veel energie nodig heeft met uitgeschakelde motor.
Dit zou het geval zijn bij een auto die geparkeerd staat, met de motor uit, maar met de verwarming aan en de muziek aan. Dan wordt alle elektriciteit die ervoor zorgt dat die elementen werken (en andere zoals gps, centrale vergrendeling of instapverlichting) geleverd door de batterij.
Daarom, als de vraag naar energie hoog en langdurig is, zonder de motor te starten en een tijdje te circuleren zodat de dynamo de batterij oplaadt, is het mogelijk dat de batterij volledig leeg raakt .
Vanwege de hoge elektriciteitsbehoefte van de huidige voertuigen (door een overdaad aan elektronica) is het gebruikelijk dat de batterijen van vandaag sneller ontladen dan voorheen.
Normaal gesproken controleren ze bij het controleren van uw auto in de werkplaats de staat van de accu . Iets dat essentieel zou moeten zijn als de batterij meer dan 3 jaar oud is.
Aan de andere kant is de meest voor de hand liggende manier om te weten of de batterij leeg is, door de motor te starten. Als de accu leeg is, is het onmogelijk om de motor te starten en heeft u geen andere keuze dan een draagbare starthulp of klemmen te gebruiken die op de accu van een andere auto zijn aangesloten.
Hoe dan ook, ook u kunt de laadtoestand van de accu controleren met een laadmeter of door middel van visuele inspecties. Tekenen zoals dat de polen gesulfateerd zijn en er witachtig uitzien, kunnen ook een goed waarschuwingssignaal zijn dat de batterij niet goed werkt.
In Endado kunt u online auto-accu's kopen tegen een werkelijk uitzonderlijke prijs .
Wacht niet langer en plaats je bestelling zo snel mogelijk.